Det skal tages helt bogstaveligt, i okkult forstand, at der ikke falder en spurv til jorden uden at dens fald registreres.
Verden er overvældet af bevidst bedrag, misforståelser og antagelser. Sandhed og afklaring er meget nødvendigt. Vi må alle tilbyde det vi ved, til dem der er modtagelige. Bliv ikke afskrækket når enkeltpersoner ikke er klar til at høre sandheden. Nogle mennesker ønsker ikke, at deres tro under nogen omstændigheder udfordres.
Store bølger med karmisk påvirkning har slået mod vores Jord. Det lille skib er i tid og rum kommet ud af kurs og sejler videre på det store kosmiske hav. Karmas herrer har holdt øje med vores klode. Energi følger tanke, hensigt, motiv, væremåde og handling, og det er alt, hvad karma består af, energi.
Karma kan defineres som den kraft et menneske frembringer og påvirker yderverdenen med, og som efterfølgende fremkalder en reaktion i den fysiske ydre verden. Denne reaktion som frembringes i den fysiske verden virker via energetiske skæbnebuer tilbage på det menneske som frembragte kraften og som forårsagede reaktionen . Den reaktion, der frembringes i den ydre verden og virker tilbage på mennesket, kan kaldes karmisk indflydelse, mens det synlige resultat, som indflydelsen har under de rette betingelser, kan kaldes karmisk frugt.
Teorien om emergent evolution og den kendte teori om en katalysators virkning på to substanser - der når de bringes i forbindelse med hinanden under påvirkning af katalysatoren, skaber en tredje og anderledes substans - indeholder megen sandhed vedrørende karma. Den beskrivelse, der er givet af loven om karma når den anvendes til at forklare tilsyneladende uretfærdighed ved at fremhæve smerte, sygdom og lidelse, giver kun en delvis fremstilling af en grundlæggende kosmisk sandhed. Loven om karma, forstået og anvendt rigtigt, kan frembringe lykke, godhed og frihed fra smerte. Verdens blændværk er i denne tid så stærk og oplevelsen af illusion så kraftig og levende, at de fleste ikke kan se disse grundlæggende love i deres sande betydning.
Karma er styret energi som slår mod Jorden, mod naturrigerne, mod menneskeheden, mod grupper af mennesker og mod det enkelte menneske. Dog, megen af denne karma, specielt nu, er ikke individuel i sin hensigt, eller skabt af de personer som bliver ramt eller bliver påvirket af den. Det gælder uanset om det er et almindeligt menneske eller en enkelt lysarbejder, og det er helt uafhængigt af udviklings- og bevidsthedsniveau.
Selvom man som enkeltindivid har opnået en dybere bevidsthed, vil man, i og med at man opholder sig på kloden, være påvirket af den kollektive karma og Jordens karma fordi man er tilstede i denne energis sfære. Karmaen for menneskeheden er i denne tid hovedsageligt forbundet med karmaen for planeten. Endvidere berører den karma som er aktiveret på nuværende tidspunkt kræfter som har overordnet indflydelse på menneskeheden. Sådanne forhold og indsigter er, indtil nu, fuldstændig uforståelige for de fleste mennesker.
Det okkulte og dog så fundamentalt eksoteriske tema, loven om årsag og virkning, fremkalder generel forståelse, når det kaldes ved dette navn. Kalder man det karmaloven anser en del mennesker det stadig som mystisk, orientalsk og nyt. Kaldes det gengældelsesloven, bliver en helt forkert betydning knyttet til den. I dag hjemsøges menneskeheden af sin karma. Jeg vil imidlertid minde om at den stadige betoning af de dårlige aspekter af karma giver et forkert indtryk og udelukker den fulde forståelse af sandheden. Der er lige så meget god karma som der er dårlig; selv i den nuværende verdenssituation opvejer den gode karma, som udgår fra menneskehedens sjæl, den onde karma der kommer fra det materielle aspekt og altid overvurderes. Det er materiens rytme i kontrast til sjælens rytme, og disse udgør den oprindelige årsag til den nuværende konflikt, både i det individuelle liv og i den almindelige verdenssituation. Når dette er rigtigt forstået, vil det sande billede fremstå med større klarhed i menneskers hjerte og sind.
Energi følger tanke, motiv, hensigt, væremåde og handling.
Den karmiske lovs mål og hensigt er, forenklet sagt, at bringe åndens modsatte pol materien, hos mennesker den lavere personlighed, i fuld overensstemmelse med åndens krav, så materie og form fuldt ud kan udtrykke åndens natur. Efter at stadiet for personlighedsintegration er nået reagerer menneskefamilien med voksende indsigt og øget viden om den guddommelige hensigt. Når sindet og kroppen forfines og udvikles, når menneskets samlede personlighed kan indeholde større bevidsthed og mere energi og når de højere bevidsthedsudvidelser er opnået, så samarbejder det enkelte menneske i fuld forståelse og med fuld bevidst intension med denne hensigt. Vi reagerer ikke mere udelukkende på vores egne indre tilskyndelser. Vi ser. Vi deltager i planen. Vi forbinder os med videnskaben om spænding. Vi gør den guddommelige intention og hensigt til vores - så meget som vi kan fatte af den.
Formålet er at opnå sjælens vision og at eliminere hindringer og forhindre yderligere utilsigtede hændelser. Her benyttes normalt brændende aspiration og åndeligt studium samt intelligent hengivenhed overfor den kosmiske, universelle og guddommelige plan .
Karma handler om de betingende faktorer i udrustningen hos de store kosmiske væsener, hvis livskraft som vi kalder energi, og som skaber alt som er; farver og former, alle manifestationer i verdenerne, og som bidrager med sin del af kraft til ethvert enkelt menneskes udrustning. Ethvert menneske tilegner sig denne energi, alt efter omfanget af hans behov, og hans behov betegner hans udviklingstrin. Disse forhold kan være vældig vanskelige at forstå, de kan være for komplicerede og for omfattende og de kan først studeres og granskes når menneskeheden har nået et sådant stadium af intuitiv udvikling, at menneskeheden kan opfatte årsager og virkninger som hele processer og kan se både begyndelsen og slutningen som et lysglimt i tid og rum.
Karma viser sig i de strømme af energi og af oprindelig substans, der strømmer ind i og gennem den skabte verden; jordkloden, den fysiske verden, inklusiv de verdener hvori alle formers elementaressens arbejder. Denne oprindelige karma er, eksempelvis, medvirkende til, at sygdom eksisterer. I de ældgamle bøger, som åndeligt avancerede væsener har adgang til siges det, at verden er skabt af substans, som allerede er besmittet med karma fra et tidligere solsystem.
I bestræbelsen på at skabe et klart billede af en situation er man ofte nødt til at udelukke mange vigtige detaljer, og også være tvunget til at indtage den altid tvivlsomme position at fremføre påstande, som ikke kan efterprøves og som kun kan støttes, for så vidt angår den almindelige tænker, ved deduktion fra virkningerne til de årsager, der ikke er synlige for den okkult uoplyste. I den nærmeste fremtid vil mange mennesker udvikle den mentale holdning der anser årsag for vigtigere end virkning; man vil lære omhyggeligt at overveje de første skridt i et planlagt handlingsforløb, tænke over og forudse de mulige virkninger før man hengiver sig til et nærmere bestemt foretagende. Kun gennem smertefulde fejltagelser og den høje pris, man derved betaler, vil dette sunde stadium blive nået.
I dag skyldes alt hvad der sker først og fremmest menneskets dualistiske natur; dernæst skyldes det visse dybe spaltninger, som opstod af denne grundlæggende dualisme på et tidligt stadium i menneskehedens historie; og for det tredje skyldes det en voksende tendens til syntese, som de indstrømmende energier er årsag til i dag. Det er nok den enkleste forklaring der kan gives på dette komplicerede problem.
Det var inkarnationen af det åndeligt selvbevidste menneske der er den ansporende årsag til den nuværende konflikt. Var gudesønnerne ikke kommet til Jordens døtre som Biblen symbolsk udtrykker den forbindelse mellem ånd og materie der var etableret i menneskeheden. Havde de åndelige væsener, som er selve menneskeheden, ikke iklædt sig materiel form, og havde det positive åndelige element ikke forbundet sig med det negative materielle aspekt, ville der ikke have været nogen konflikt i verden i dag. Men den guddommelige evolutionsplan var baseret på skabelsen af denne forbindelse mellem åndeligt bevidste mennesker og formaspektet, og således opstod den store lov om dualitet, der forårsagede “englenes fald” da de opgav deres frie og “syndefri”tilstand for at udvikle fuld guddommelig bevidsthed på Jorden ved hjælp af den materielle inkarnationsproces og brug af det mentale princip.
Dette var den guddommelige plan, udsprunget af Guds tanke og sat i gang og progressivt udfoldet af hans vilje. Ved den iværksættelse fandt den oprindelige “krig i himlen” sted mellem de gudesønner som svarede på den guddommelige tilskyndelse til at gøre erfaringer, til at tjene og ofre og som skilte sig ud fra de gudesønner der ikke reagerede på en sådan opfordring, men valgte at forblive i deres oprindelige høje værenstilstand. Kristus selv vidner om denne sandhed i fortællingen om den fortabte søn og hans forhold til sin ældre broder, der ikke havde forladt sin faders hus. Det er tydeligt fra denne fabel, hvem faderen bifalder. Et omhyggeligt studium af den historie og en intuitiv forståelse af dens betydning kan måske en dag fremkalde en ny holdning til “erfaringen om synd” som det er blevet kaldt, og en mere omfattende forståelse af de to vigtigste love som styrer processen: loven om evolution og loven om reinkarnation. Her ligger den primære årsag til det der finder sted i dag.
Den anden årsag opstod langsomt af den første. Materie og ånd, fokuseret i menneskeslægten hvor de udtrykker deres grundlæggende egenskaber og essentielle natur, var i evig konflikt. I de tidligste stadier og gennem den lange lemuriske tids cyklus udviklede den spæde menneskehed sig støt, men trods det blev skillelinjen, skønt den var tilstede, ikke opfattet. Den latente mentale gnist tjente kun til at bringe en delvis oplysning af de fem sanser og deres helt fysiske anvendelse. Det fysiske liv var stærkt, det deduktive eller selvregistrerende liv var praktisk taget lig nul. Menneskeslægtens liv var dengang fokuseret i den fysiske krop, hvilket forstærkede og stimulerede den animalske natur og udviklede den fysiske organisme og de forskellige indre organer gennem udfoldelse af de fem sanser. Mennesket blev primært et selvisk og kæmpende dyr, dog med sporadisk vage tendenser til noget det tåget fornemmede som bedre, og med øjeblikke af stærke længsler, der ikke var aspiration og ønske om fremskridt, men disses embryoniske former.
Det kan være vanskeligt for mennesket idag at forestille sig eller forstå sådan en bevidsthedstilstand, for den ligger for langt tilbage. Livskraftens fokusering var også i regionen omkring adrenalinkirtlerne, hvilket gav dyrisk mod og modstandskraft overfor chok. Men dualismen i menneskets essentielle natur var som altid tilstede, og skillelinien blev gradvis mærkbar. Langsomt men sikkert skiftede pionersjælene, en meget lille minoritet, deres bevidsthed til det højere liggende solar plexus, og et bevidst begær efter det som var materielt, samt evnen til emotionelle reaktioner, begyndte at udvikle sig. Hidtil var instinkt og begær identisk i lemurisk tid. Det er interessant fordi det viser et bevidsthedsniveau som mennesker idag praktisk taget intet kender til. Men i den atlantiske tidsalder begyndte skillelinien mellem det som udgjorde rent fysisk liv og det som, skønt stadig materielt, kunne være et mål for efterstræbelse og dermed erhverves at blive mere tydelig og kontrollere den rent animale natur; mennesker begyndte at begære og omgive sig med det de ønskede. Skillelinjerne mellem det instinktive dyr og det havesyge menneske begyndte at blive mere tydelige.
Gradvis udvikledes det mentale element hos disse pionerer, ligesom det intuitive element i dag udvikler sig hos de mentale typer. Mennesker begyndte at få en slags mental opfattelse og at anvende den smule forstand de havde til i stadigt stigende grad at forøge deres materielle besiddelser. Civilisationsstadiet, som dybest set er en erkendelse af grupperelationer, begyndte. En periode med bymæssigt liv afløste den rent nomadiske og agerbrugsorienterede livsform. Mennesker begyndte at samle sig for at opnå større materiel komfort og beskyttelse, og de rytmiske processer der førte til koncentration og deres nu verdensomspændende ekspansion begyndte.
Senere blev, og bliver stadig, personligheden en bevidst skaber af sine egne årsager og en bevidst deltager i virkningerne. Når mennesket betræder vejen berøres han dels af den karma, der er knyttet til den gruppe han tilhører, dels af sin egen karma og dels af den karma der er knyttet til dem, han har valgt at samarbejde med i en forenet åndelig hensigt, og således er endnu en faktor føjet til de tidligere kategorier af karmisk forpligtelse. Endnu senere møder mennesket karma i de tre verdener og overvinder og udligner den. Men samtidig tilføjes den karma der er forbundet med årsagen fra arbejdet i forbindelse med verdenstjeneste, til den karma som den enkelte allerede har gennemlevet og den enkelte tager nu del i selve hierakiets karmiske forpligtelser. En dag vil et studium af disse fundamentale og styrende faktorer i menneskelivet blive taget op, og der vil ses en spredning eller decentralisering, og samfundsliv eller en form for flokinstinkt på et højere eller lavere trin i spiralkredsløbet.
Ifølge den store universelle lov er det muligt at gribe ind i karma. De store kosmiske love kan transcenderes og er ofte blevet det i fortiden og vil i tiltagende grad blive det i fremtiden. Tyngdeloven bliver ofte udlignet og overskrides dagligt, eksempelvis hver gang et fly letter. Troens og tillidens energi kan sætte større energier i bevægelse, og de kan beskytte mod sygdom eller hæmme den. Hele emnet om tro og dens vitale betydning og kraft er ligeså lidt forstået som loven om karma.
Loven om karma tilsidesættes ofte, især i de tilfælde hvor former, eksempelvis et menneskes fysiske legeme bevares som udtryksmiddel selv om det burde afkastes, fordi det ikke tjener noget nyttigt formål. Denne bevarelse af formen påtvinges i de fleste tilfælde af personens nære pårørendegruppe og ikke af personen selv. Ofte er det en bevidstløs invalid, en ældre person hvis respons og kontaktmekanisme er defekt, eller det er et spædbarn, eller et mindre barn der ikke er normalt. Disse tilfælde udgør helt bestemt et område hvor karmaloven tilsidesættes.
De fleste sundhedsprofessionelle personer har oplevet flere af sådanne tilfælde adskillige gange. Specielt husker jeg en meget syg lille dreng som var et par år gammel. Han var indlagt, og han var døende. Han fik det svært dårligt af at indtage mad. Hans lille krop havde givet op, og han kunne ikke mere. Han var klar til at tage herfra. Forældrene kom fra en kultur hvor de havde den overbevisning, at hvis barnet bare fik noget mad så ville hans liv blive forlænget. Forældrene fik en af lægerne til at gå med til at den lille dreng, på trods af at han tydeligvis var døende, skulle ernæres via en abdominalsonde, hvilket bevirkede at han konsekvent fik det rigtig dårligt med vejrtrækningsbesvær, smerter og angst, og han kastede op under og efter hvert måltid. Heldigvis havde denne læge ikke eneret omkring behandlingen, og en samlet tværfaglig gruppe fik lægen til at indse at det ikke var etisk i orden, og absolut ikke sundhedsfagligt ansvarligt, at den lille dreng skulle lide for at tilfredstille forældrenes behov. Flere indlagte børn som er døende på grund af alvorlig sygdom beder ofte forældrene om at få lov til dø, fordi de kan ikke mere, og de kan ikke klare al den eksperimentelle, og den såkaldt livsforlængende behandling, som de bliver udsat for. Forældrene ønsker fra deres side at prøve alt fordi de, forståeligt nok, ikke kan klare tanken om at skulle miste deres barn.
Men vi må forstå, at en fortsættelse af livet i det fysiske legeme ikke er det højest mulige mål. Dette kan dog være tilfældet, såfremt de opgaver, der skal udføres, er af virkelig betydning, såfremt der stadig er forpligtelser at overholde, og såfremt flere lektier skal læres. Alligevel er legemlig eksistens ikke det højeste gode i livet. At være uden det fysiske legemes begrænsninger er meget velgørende. Vi må lære at erkende og acceptere loven om karma. Der er ingen grund til frygt.
Selve stoffets karma er et dunkelt område, som sjældent bliver berørt. Den er uløseligt forbundet med det enkelte menneskes karma, altså individets karma. Denne type karma omfatter en kontrol med evolutionen af klodens elemental essenser og elementarplanets atomare stof. Den vedrører udviklingen af deres aktivitet og tilknytning til former. Den vedrører opbygningen af stof til former gennem samspillet mellem de to energier, den guddommelige og den oprindelige, hvorved der opstår den friktionsild, som fører til liv og fusion.
Formens karma er også et stort emne, som er for kompliceret for den almindelige forståelse, men som er en virkelig betydningsfuld faktor, der ikke bør overses i forbindelse med en verdens evolution. Der ses en syntese af verdener eller et system set fra de højere planer. Alting er, som helhed, resultatet af handlinger, der er udført af kosmiske skabninger eller væsener i tidligere solsystemer. De er universets ånder. De er forbundet med loven om årsag og virkning, karma, og man kan sige at de er en form for protokolførere.
Loven om karma er ikke en lov om gengældelse, som man kunne få indtryk af, når man læser de almindeligt udbredte bøger om emnet. Det er kun èt aspekt af loven om karmas virke. Loven om årsag og virkning skal ikke forstås således, som den nu fortolkes. For at illustrere dette, kan vi som eksempels tage den lov der kaldes loven om gravitation, tyngdeloven, som gennem lang tid har påtvunget sig menneskets opmærksomhed. En sådan lov eksisterer, men den er kun ét afspekt af en større lov og dens virkning kan som vi ved til en vis grad ophæves. For hver gang vi ser en flyvemaskine stige op over vores hoveder, ser vi en demonstration af ophævelsen af denne lov ved hjælp af mekanisk teknologi. Dette symboliserer den lethed hvormed den kan overvindes af mennesket. Hvis mennesker kunne erkende det, er de i færd med at lære en ældgammel tegning hvori evnen til at levitere indgår som en af de letteste og enkleste indledende øvelser.
Folks forståelse af karmaloven er begrænset af gamle teologiske dogmer med deres statiske, forvrængede og fejlagtige synspunkter. Teologiens lære er meget misvisende men er desværre almindeligt accepteret. Verdens tænkning er stærkt præget af begærelementet og rummer meget lidt virkelig tænkning. Mennesker fortolker disse vagt opfattede love som endegyldige og ud fra deres eget begrænsede synspunkt. Eksempelvis løber forestillingen om gengældelse gennem en stor del af læren om karma, fordi mennesker søger en rimelig forklaring på forhold, sådan som de umiddelbart forekommer, men også fordi en del mennesker gerne selv vil udøve gengæld. Alligevel forekommer der langt mere god karma end dårlig, selvom det måske kan være svært at tro på set ud fra den tid vi befinder os i.
Verdens illusion og blændværk forhindrer det uoplyste menneske i at se livet, som det virkeligt er. Verdens blændværk er i denne tid så stærk og oplevelsen af illusion så kraftig og levende, at vi ikke kan se disse grundlæggende love i deres sande betydning. Selv det fremskredne menneske er først nu begyndt at få et flygtigt og ufuldstændigt glimt af en strålende virkelighed. En ukontrolleret tænkning og latente og ikke vakte hjerneceller hindrer mange mennesker i at opfatte korrekt. Dette er en ofte overset kendsgerning. Det redskab, der anvendes til at opfatte med, er hos mange mennesker endnu utilstrækkeligt udviklet. Dette faktum bør understreges. Nationale og racemæssige indflydelser med deres disponerende temperamenter og fordomme forhindrer også en rigtig forståelse af disse realiteter.
Der er mange mennesker i dag som finder et alibi for dem selv i den nuværende verdenssituation, og følgelig fritagelse fra direkte handling og ansvar, ved at sige at det der sker ganske enkelt er karma eller udløsningen af årsag og virkning, og at der derfor intet er de kan gøre ved det. De har den indstilling at det ikke er deres sag, og at processen vil blive afviklet i rette tid og til sidst vil alt blive godt igen. Tavlen vil så være renere og tilfældigvis vil de ikke have været blandet ind i det, men i sikker afstand, om end med ubehag, have set på. Herved overser de denne samme lovs tredje aspekt, som kaldes den frie vilje. Det er rigtig anvendelse af den frie vilje og dens rette udtryk som engang må udjævne og neutralisere karmas virkninger og forvandle det som nu forårsager så megen ondskab og ødelæggelse i verden til en tilkendegivelse af det gode og således skabe et bæredygtigt fundament for menneskets stræben efter den sande lykke.
Derfor er de, der ser på menneskehedens tragiske lidelser og afviser at involvere sig, og er heldige at kunne vige udenom deres ansvar som en integreret del af menneskeslægten helt sikkert ved at ophobe dårlig karma for dem selv. De må på en eller anden måde lære deltagelse, og turde kalde tingene ved deres rette navn, fordi den nuværende situation bærer kimen i sig til frigørelse af menneskeheden. Det sker når det ondes væsen i nogen grad er forstået og frem for alt når menneskehedens enhed og menneskerettighederne virkelig bliver anerkendt. De som fører krig mod menneskeracen og søger at vriste dens gudgivne mål af frihed fra den, må drives tilbage til der hvor de kom fra. De der afviser at deltage i den kamp for frihed, vil ikke få del i frihedsgoderne, selv om det kun betyder inden for deres eget hjems grænser, i deres livsvaner og deres private omstændigheder.
Det gælder i både ordret og okkult betydning at karma indvirker stærkt på de mennesker som ser til på menneskehedens mange lidelser uden at gøre noget. De som stiltiende ser med på de mange overgreb og angreb som mennesker rundt omkring på kloden bliver udsat for, og som stiltiende ser med på de mørkes og deres marionetters mange udspekulerede overgreb på mennesker og mishandling af dyr rundt omkring på kloden.
Det må fremhæves, at den indstilling, der er hos mange lysarbejdere, som uvægerligt selv tager del i verdensbegivenhederne, at “sådan er loven, og sådan er menneskers og nationers karma, og sådan er den forudbestemte skæbne” langt fra er rigtig. De tror undertiden i fuldt alvor, at alt hvad der er at gøre, blot er at vente på, at resultaterne indfinder sig, og at karma og skæbnen sker fyldest. Da, og først da, bliver alt godt. Men de glemmer, at karma afvikles i forhold til den formnatur, som den anvender sin energi på, og at processen foregår langsomt.
Hvor tilstandende er statiske og mennesker forholder sig passive, vil livet i formen ikke erfare den nødvendige kraftfulde opvågnen og bevidsthedsudvidelse, og da vil processen uundgåeligt engang skulle gentages, indtil den tid kommer, hvor der fremkaldes aktivitet og reaktion. Dette fører derefter til modstand mod den tilsyneladende karmiske nødvendighed, og dette forårsager frigørelse. Kun gennem modstand mod det onde, og i denne verdensperiode og i denne kali-yuga, som østens lærere kalder det, er det en væsentlig grundholdning, hvor karma kan bringes til ophør.
Det er derfor den frie vilje og viljen til det gode i menneskeheden og hvert enkelt menneske som aktivt må gøre ende på de nuværende konflikter. Den første angår menneskets ansvar over for mennesket; den anden, rigtigt forstået, vedrører menneskets rigtige forbindelse imod den guddommelige gode vilje, og en korrekt deltagelse i dens udtryk. Hvor disse forudsætninger eksisterer, kan der fremkaldes en guddommelig intervention. Husk, at principper er evige, men personligheder er tidsbegrænsede. Principper skal betragtes i evighedens lys; personligheder fra tidens synspunkt.
Al karma, når den mødes bevidst, bliver udskilt ved tankens kraft. Det er måske den vigtigste lektie, som må læres og forstås. Husk også, at i loven om genfødelse ligger den nuværende krise skjult. Grupper af egoer kommer sammen for at afvikle en bestemt karma, der er knyttet til svundne tider. Mennesket har begået grove fejl i fortiden. Straf og forvandling er de naturlige konsekvenser. Vold og grusomhed i fortiden høster en tung karma, men det ligger nu i alles hænder at forvandle de gamle fejltagelser.
De blide herrer for kosmisk kærlighed afventer det øjeblik hvor pilgrimmen på kærlighedens vej opgiver den indre blinde fortvivlelse og selv tager bægeret fra karmas herrer som bøjer det ned. På et tidspunkt vil vi selv række ud efter karmas bæger og bevidst begynde at drikke af bægeret. Efter det tidspunkt eller øjeblik løfter pilgrimmen sit hoved og ser lyset over sig. Han tager bægeret, og strålende af glæde tømmer han det til sidste dråbe. Før det holdt andre bægeret for ham, og han drak med en indre blind fortvivlelse. Når karmas bæger bliver tømt ved bevidst vilje er der behov for et mere omfattende og et større liv, fordi pilgrimmen nu vender sig mod en verden i pinsel.
Med bægeret i hånden en gang tømt, atter fyldt og ikke anvendt til selviske formål lindrer vi nøden hos de kæmpende mennesker, der betræder vejen sammen med os. Drikken af kærlighed, drikken af hellig ild, drikken af kølige helsebringende strømme løfter vi ikke til vores egen mund, men rækker den til andre. På de udmattede menneskers vej bliver pilgrimmen på kærlighedens vej således en herre for magt, en magt, som han har opnået ved det arbejde som han har udført. En magt der er nået gennem bevidst vilje. En magt som han har opnået ved at have tømt karmas bæger og herved opnået retten til at komme bredere ud i verden og vække flere mennesker og endnu større forsamlinger.
Alle mennesker vil, i tiden der kommer, bevidst betræde livets vej mere forsigtigt og vil gå frem med større varsomhed. De vil fuldt ud vide, at hvad end et menneske sår, det vil han også høste. Han vil ofte høste det her og nu, og ikke i en eller anden mystisk eller mytisk himmel eller helvede.
Ligesom intet menneske kan undslippe virkningerne af energi som det har udviklet i et tidligere liv, afvikler vores solsystems såkaldte Gud også selv impulser som er resultatet af hans tidligere aktiviteter i et lignende system og som holder ham tilbage i det nuværende system. På samme måde holder mennesker på Jorden sig selv tilbage og genfødes på grund af utilsigtede karmiske hændelser. Mennesket er udset til at være den intelligente hersker over sin egen skæbne.
En kort opdatering på den nuværende situation i verden;
Aktuelt ses det at de mørke herrers formuer, deres rester af indflydelse i mainstreammedierne, de spredte dele af militær magt og antallet af håndlangere svinder hurtigt ind. De kan ikke stoppe lysets kraft, og deres energistreamere med vedhæftninger af basale intentioner kan ikke komme ind i frekvensen af det energiplan, hvor Jorden er på vej. Det eneste, de mørke kan gøre, er at blive ved med at forsøge at skabe frygt. Men den vold, krig og ødelæggelse, de har sat i gang, løber ud, og dermed vil en lang, lang æra med mørke på planeten slutte.
Alle lande oplever en vis grad af forvirring og omvæltning. Med evolutionen i hælene på revolutionen, en astronomisk revolution, er kaos uundgåeligt, og det samme er fremkomsten af sandheder.
Der er for mange variabler til, at det kan vides, hvornår sandheder og store ændringer i verdens økonomiske system vil begynde at komme frem, og om der vil komme eksempelvis strømafbrydelser og problemer med kommunikationssystemerne. Men den tiltagende tumult i Jordens energifelt af potentiale indikerer, at der ikke burde gå særlig lang tid før vi vil se noget i den retning. Det vil i den forbindelse være en god ide, at have to eller tre ugers forsyning med mad og vand til familie og kæledyr, lommelygter og andet nødvendigt til nødsituationer. Såfremt der kommer en lockdown, vil det være for menneskers beskyttelse.
Mange frygter en 3. verdenskrig. Men det vil ikke lykkes for de mørke at fremprovokere det, på trods af alle anstrengelser fra Israels premierminister Netanyahu, en top Illuminati, der startede krigen for et år siden med det formål at skabe en global konflikt. Hans første skridt var at trække Israels forsvarsforanstaltninger tilbage ved grænsen til Gaza og arrangere med Hamas kommandører at komme ind, skabe kaos og tage gidsler. Illuminati hvis højborg befinder sig i Israel dannede og støtter Hamas og alle andre terrorgrupper i Mellemøsten.
Israels premierminister forventede, at Israels arrangerede og nøje planlagte kamp med Hamas ville blive en regional krig og med støtte fra FN, NATO og USA, ville det eskalere til 3. verdenskrig. Men nationale ledere i Mellemøsten ved at krig er hans mål, og de ønsker ikke at være en del af det. Så i stedet for at Netanyahu provokerer disse lande til kamp, som han forventede, bekæmper hans styrker Hizbollah, en anden af Illuminatis egne terrororganisationer som han selv har været med til at skabe.
Da USA er allieret med Israel, og da Washington D.C. aktuelt er infiltreret hovedsæde for Deep State, er det af stor betydning hvem som bliver valgt som præsident. Donald Trumps ærkefjender, de Illuminatitro marionetter, er fast besluttet på at gøre det af med ham. De sidste to mislykkede attentatforsøg er de eneste, der er offentliggjort. Det første af mange andre kom, da Trump besluttede at deltage i præsidentvalget for otte år siden. Illuminati, mere almindeligt kaldet Deep State, ønsker at eliminere denne indflydelsesrige mand som de ikke kan kontrollere, og de mørke herrer ved, at Trump er fast besluttet på at lukke ned for alle de mørkes kriminelle aktiviteter. At alle disse forsøg på at komme Trump til livs mislykkes hver gang kunne tyde på at Trump og hans stedfortræder er guddommeligt beskyttet.
I kærlighed og glæde
Lene Lykke